Kata Hati....

Siti Norshimah Md Yasan | Monday, December 09, 2013 | 4 Comments so far

Kenangan Lalu...

Siti Norshimah Md Yasan | Sunday, December 08, 2013 | 3 Comments so far


Bila sampai je cuti sekolah tetiba teringat lak cerita-cerita yang pernah ditinggalkan di bangku sekolah.  Lagi lama ditinggalkan lagi rindu le pulak. Banyak cerita yang kita tinggalkan dari bangku sekolah. Ada cerita sedih, gembira, suam-suam kuku, dan juga cerita-cerita seram yang terutamanya mana yang duduk diasrama.  Tapi kadang-kala bukan hantu yang kita takut. Tapi semuanya kawan-kawan sendiri yang menakutkan kita.

Yang sebenarnya ada dua senario (amboi... formal le sangat) yang sampai sekarang Cik Siti yang tidak pernah lupakan.  Bila dah ramai satu kelas tu, kalau ada 30 orang 30 le perangainya.  yang baik, baik.  Yang nakal, nakal.  Kesian cikgu yang mengajar.  Mahu tercabut anak tekak menjerit. Hehehe...

Okey, berbalik dengan cerita yang nak dikongsi rasanya ramai yang terkena dan rasanya ramai yang ambil bahagian dengan 'acara' yang Cik Siti nak kongsikan cerita ni.

Yang pertama 'hot chair'.  Ini memang yang paling popular.  Letakkan minyak cap kapak banyak-banyak pas tu tunggu mangsa menjerit kepanasan.  Dan yang ini selalu sahaja Cik Siti terkena.  Nak tunjuk tak tahu sapa.  biasanya lepas waktu rehat.  Kadang-kala bukan seorang yang kena, mahu lebih dari 3 orang.  Punyalah panas.  mula-mula duduk tu bila dah rasa penangannya, wajah tak tahu nak cakap apa.  Dah macam ayam berak kapur je.  Bukan sekali dua yang kena, tapi bahkan masa di Maktab Adabi pun Cik Siti selalu kena.

Yang kedua yang sampai sekarang Cik Siti tak boleh lupakan dan gurauan yang melampau masa Cik Siti tingkatan dua.  Memang tak suka dengan waktu Pendidikan seni.  Tambahan kena bawa water colour.  pernah sekali masa tu waktu seni dan masa nak basuh alatan seni tu bila balik dan duduk tetiba je rasa basah.  Dah basah tu satu hal.  Bila tengok campuran water colour merah! benci!!!!!!!!!!!!!!! sapa yang buat ni? Wa!!!!!!! menangis juga kena tu.  Macam mana nak balik ni?  memang nakal sapa yang buat tu! Nak tak nak menjerit juga.  Tengok member macam nak terkam je.  Tapi nak tuduh sembarangan tak boleh.  Air mata dah tak boleh nak tahan.  Cik Siti rasa dia buat macam tu bukan dia nak dendam dengan Cik Siti, tapi dia suka dengan Cik Siti, kan?  Sebab dia nak minta perhatian.  Betuk tak?

Sebab apa?  Cik Siti teringat masa kecik dulu Cik Abang suka lontarkan mercun katak kat kita.  Kita tahu.... dia suka dengan kita...... sebab itu dia masuk meminang, kan bang? Hahaha.... (gelak jahat sangat)

Tak Salah

Siti Norshimah Md Yasan | Sunday, December 01, 2013 | 3 Comments so far
Salam berbahagia semua....



Tak Salah.... dah macam polis le pulak. Salah tak salah.

Tak salah berkongsi berita gembira orang lain.  Tapi salah kalau kita sengaja mengambil kesempatan dengan kegembiraan orang lain. 

Tak salah berkongsi  cerita sedih  orang lain.  Tapi salah kalau kita sengaja tidak mengambil peduli dan tindakan dengan kesedihan orang lain.

Oleh itu lebih baik berkongsi kesedihan orang lain kerana ini lorong kepada kesedaran dan kesyukuran kita kepada illahi,  tambahan lagi memberikan pendekatan yang lebih bermakna di dalam ikatan ukhwah.

Hendak tidur, tidurlah mata,
Jangan sampai camar berteriakan,
Wahai angin khabarkan berita,
berita apa yang ingin disampaikan.


Jangan cik abang bermain mata,
kalau tidak dengan cara,
Senyum diwajah kutahu cerita,
Wajah ceria hati gembira.

#Nampaknya entri Cik Siti kali ni cam lintang pukang.  Hahaha.... 
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

Top of page