Belajar resepi lagi.....

Siti Norshimah Md Yasan | Friday, February 26, 2010 | 2 Comments so far
*gambar hanya sekadar hiasan.....

Okle... en3 kali ni cik Siti nak kongsi resepi mee rebus.... sedap dan menyelerakan... okey... sedia?jommmmm layan....

Bahan-bahan:

1 kg keledek
1/2 kilo daging.(nak sedap daging tetel)
2 sudu udang kering
(bahan diatas direbus dan kemudiannya keledek di kisar sampai jadi puree)
*air rebusan jangan dibuang ye...

Bahan B
2 1/2 inci halia
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih
kunyit hidup 1/2 inci
(bahan diatas ditumbuk lumat)
4 sudu serbuk kari daging
*campurkan bahan-bahan B dengan sedikit air

Cara-cara:

1)Panaskan minyak dan tumis bahan B tadi.
2)Bila sudah garing, masukkan terus ke dalam keledek, daging dan udang kering di dalamn air rebusan tersebut.
3)seimbangkan rasa dengan garam dan gula.
4)masukkan sayur sawi dan tomato.
Siap! mudahkan?
Nak sedap makan dengan telur rebus dan limau kasturi. hiaskan dengan cili hijau, taugeh(jika mahu) dan bawang goreng.

*Resepi ringkas dan enak. cubalah...

Kandid kamera

Siti Norshimah Md Yasan | Friday, February 26, 2010 | 2 Comments so far
Kali ni Cik Siti dah kering idea nak cerita pasal apa... godek punya godek akhirnya jumpa le beberapa keping gambar yang boleh cik Siti katakan kandid kamera... bukan apa, saja nak cuci mate... jom layan.... Ni gambar anak bongsu cik Siti si Abby
tengoklah gaya syasya.....

abang yang letih main air



Hish... hish.... tengoklah telatah mereka tu....

Cuti-cuti di Kampung

Siti Norshimah Md Yasan | Saturday, February 20, 2010 | 3 Comments so far
Betapa gumbiranya hati cik Siti bila balik kampung minggu lepas. al-maklum le cuti panjanglah katakan. cuti tahun baru cina cik Siti ambil kesempatan balik kampung cik Siti kat melake... itu betuahnya kawin dgn orang satu kampung dan juga sedare. tak yah nak gaduh balik kampung sebab kampung same... okeylah, balik kampung ari tu kaki masih lagi tak elok tapi dah gatal nak jalan-jalan. balik pagi sabtu tu cik Siti terus balik kampung dulu.

Malam tu kononnya nak gi urut kaki tapi terpaksa batalkan sebab hubby cik Siti ajak gi Melaka. Lepas maghrib cik Siti gi le melake dengan ibunda dan adik-adik cik Siti angah dan Nurul. destinasi pertama cik Siti gi Jusco yang baru dibuka di bandar melaka bersebelahan dengan Tesco melake.

Dah puas cuci mata, cik Siti gi air pancut berirama di kampung jawa. cantik, menarik dan mengasyikkan. jejak saja kaki berkumandang lagu dondang sayang. sedap je telinga ni mendengarnya. tak lupa juga dengan lagu-lagu cina( tahun baru cina le katekan...)


Tengoklah si syasya dengan Firdaus.... seronok tul dia orang tu.

Malam tu kami sampai rumah kul 1030 malam. esok lak dah plan nak gi mandi-manda. kat mane ye. akhirnya ibunda kata jom gi pengkalan balak.
inilah ibunda cik Siti beristirehat di dalam khemah.



Syasya yang takut mandi. cuma berani main di tepi pantai.




Firdaus yang seronok main pasir dan air



tengoklah kita orang sekeluarga.... tak ingat dunia main air... hehehe....
esoknya tak g mana. cuma pak dare dan kaum kerabat dia nak buat barbekiu... maaf le sebab mase ni bateri kamera dah kondem. kalau nak tahu apa yang terjadi jom le terjah kat blog sepupu hubby cik Siti ni....
Okey Nurul.... jangan mare....

Kuak...Kuak.... Blog dah bersawang

Siti Norshimah Md Yasan | Wednesday, February 17, 2010 | Be the first to comment!

Dah lama tul cik Siti tak updated blog comey ni.... bz le katekan... apa yang bz pun cik Siti tak tahu. yang penting cik Siti baru je balik dari kampung. mood cuti tu masih ada. nak balik pun rase malas.... yang pasti cuti tahun baru cina cik Siti manfaatkan dgn aktiviti yang penuh dengan relaks dan jenjalan.... nantilah kalau ada masa cik Siti uploadkan gambar aktiviti cik Siti mase cuti tempoh hari... macam-macam aktiviti yang cik Siti buat. pergi air pancut berirama, mandi manda di pengkalan balak dan buat aktivti barbekiu....


he... he... jangan mare... nanti cik Siti update ye....

Mari belajar resepi...

Siti Norshimah Md Yasan | Wednesday, February 10, 2010 | 2 Comments so far
gambar adalah sekadar gambar hiasan

Okeylah kali ni Cik Siti teringin nak kongsi resepi rendang buat semua. resepinya rendang cili api. nampak cam sedapkan? lebih sedap kalau makan dengan ketupat dan kuah kacang. memang maveles..... okey, ini dia resepi yang ibunda cik Siti berikan.


RENDANG AYAM CILI API


1 ekor ayam kampung/ayam pencen.

(redam ia dengan nenas supaya cepat empuk)-belajar petua lagi

15-18 batang serai potong halus

23 bji bawang merah

16 biji bawang putih

satu genggam cili api kampung

bahan-bahan serai, bawang merah, cili api dan bawang putih dikisar.

3 biji santan. kalau nak lemak boleh tambah lagi

keresik

garam secukup rasa

gula secukup rasa

lengkuas barang satu inci dan titik

asam keping/ belimbing buluh kalau ada

daun kunyit

dan kalau cik Siti suka masuk gula melaka sikit biar lemak tu ada.


1. Tak payah tumis. cuma masukkan terus dengan bahan kisar tadi.

2.masukkan 1/4 santan bersama air dan ayam. biar ianya kering buat seketika.

3.bila air sudah kering, boleh tengok ayam. jika masih lagi keras boleh tambah air. kalau hampir lembut boleh masukkan santan yang selebihnya.

4. masukkan asam keping, lengkuas, gula dan garam serta gula melaka kalau nak.

5.Bila daging ayam sudah lembut dan hampir kering santan boleh masukkan kerisik.

6.taburkan daun kunyit yang dicincang halus dan kemudian kacau.

7. siap dan boleh dihidangkan

Hari Yang Malang

Siti Norshimah Md Yasan | Tuesday, February 09, 2010 | 2 Comments so far
Bertarikh 8 Febuari tarikh malang bagi cik siti. cik Siti accident. hu hu hu hu.... nasib baik kaki kanan je yang kena. dan nasib baik juga tangan cik Siti ni kuat pegang hubby cik Siti. kalau tak dah tentu... hish! selisih.

kejadian berlaku pada pukul tujuh mase nak pegi keje. lepas susur keluar dari Damansara Damai, hubbi cik Siti ekor ada satu lori towning kereta dari belakang. masa tu tak ada pelik berlaku sehinggalah ada besi jatuh dari belakang lori tu. Hubby cik Siti di belakang hilang kawalan sikit dan cik Siti fikir dia dapat elak besi tu. tapi tiba-tiba kaki cik Siti disebat oleh besi tu. kwang! cik Siti hampir nak jatuh. kaki sebelah dah cecah jalan raya. nasib baik cik Siti pegang kuat hubby cik Siti. pelahan-lahan dia ketepi. nasib baik kete masa tu tak delah banyak sangat. Cik Siti nangis semahu-mahunya. sakit..... kaki bengkak dan melecet sana sini. selipar sebelah dah kat tengah jalan. "Macam mana ni?" Cik Siti tanya hubby cik Siti. dia suruh naik semula motor dan terus gi klinik.

sampai klinik cik Siti kena tunggu 1 jam baru dapat rawatan. doktor cucuk sebab takut besi yang langgar cik siti tu berkarat. Doktor bagi 2 hari MC dan suruh rehat kat rumah. sampai kat rumah cik Siti nangis lagi... bisa tak boleh nak cakap. cik Siti telan ubat tahan sakit dan terus tidur. tak boleh nak bayangkan apa yang telah terjadi. harap-harap ianya tidak akan berulang lagi...

Warga Tmpoint Kepong Trip ke Melaka

Siti Norshimah Md Yasan | Sunday, February 07, 2010 | Be the first to comment!
Bertarikh 31 januari delegasi dari tmpoint kepong berkampung di rumah cik Siti. delegasi tersebut terdiri dr Mad, wan, adik syuk, lan, is ana, fatin, farah, kak ayu, jijah. memasing sebenarnya dah sampai pd hari sabtu, tapi saya je cik siti suruh datang ahad. ibunda cik siti dan adik cik Siti angah bertungkus-lumus menyiapkan hidangan untuk mereka... inilah wajah-wajah delegasi yang turut serta pada lawatan ke Melaka. itu pun mereka tak habis jalan. reason: sebab dia orang keliling dataran pahlawan sampai 5 kali....
Hidangan yang cik Siti bagi tetamu tu isi perut adalah ikan duri masak asam pedas, sayur nangka masak lemak, acar rempah(acar melaka), ikan goreng dah telur asin. fuh! mabeles...

Is pengemar asam pedas tak dengar suara masa makan. tunduk dan senyap. walhal dialah yang paling bising mulutnya.... hantu asam pedas tul budak ni



mase nak balik....




wajah gembira tuan rumah kerana delegasi sudi bertandang di rumah... terima kasih semua...




 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

Top of page